Tuesday, April 29, 2008

Cite dulu..ye..reminiscence

I like expressing myself..

here..

in words of course..walaupun aku tak punyai reader base yang tetap, tak mengapa, aku tulis juga..

and through pictures..most recently..

i use to love drawing..conteng2 gambar orang-orangan on any empty papers i can find, any empty walls......

i remember that when i was in my early primary years, i dream of growing up being an artiste..yelah, kecik2 dulu cikgu puji aje ape yang kita lukis..cita2 terus melonjak..

aku lukis2 ufo dan bunga2, dua bende yang aku suka lukis masa tadika..
my teacher would look at it and say..

"wah~, lawanya, bunga ke nih?"...if it looked like one you wouldnt have to ask. (-_-").
"semua, lihatlah lukisan yang adik Fasyan buat nih, cantik kan?"..aku tersipu2 malu..

senang makan puji kecil2 dahulu..cikgu beri bintang emas untuk hasil contengan aku, terus impian aku untuk menjadi jagoan2 seni...

naive..aku tahu..

aku kept on drawing, masuk competition yang diadakan di sekolah..tak menang, tapi untuk dinominasi mewakili kelas sudah cukup untuk kembungkan ego aku..

apa yang nak dilukis? bawa datang, beta lukis!! angkuh, aku tahu..tapi itu dulu

sampai tahap dimana rakan2 kecilan aku minta aku melukis portrait mereka..mereka rela menahan expresi untuk sedemikian lama, dengan harapan akan hasil seni dari tangan kecil aku..

ah, aku memang popular masa itu..popular...;p

malang..
semua itu tak tahan lama..malang betul..aku masih ingat, it was during an art class in year 5..titik tolak aku membaling pena seni untuk sekian lama...moral down...
there was this temporary teacher taking over, Mr samting2, Scotsman aku pasti, sebab aku masih ingt pelat die susah nak faham oleh aku yang masih rangkak2 berbahasa asing..

"Allright children, pick a partner, and draw their face best you can"

mudah.
.mudah..
itu bisikan hati aku dikaburi ego..

aku lukis muka sahabat aku, penuh gusto, penuh semangat, yakin bahawa aku bakal hasilkan seni yang akan dijaja keliling untuk tatapan umum.

then he came along, took a quick look, and asked me

"You drawing your friend or the incredible hulk there son?"

0_o?

gamam seketika..

yelah, sahabat aku orang Pakistan..walaupun umur baru sahaja 9 tahun, sudah punyai misai..aku lihat dan lukis sahaja..dan memang orang Pakistan berbulu sedikit,so aku lukis juga..
well, mebe aku ade exagerate sedikit, but its art bukan?

pedulikan..
pendek kata..
hati kecil ku remuk..
itu sahaja, dan aku sudah lupakan cita2 untuk bertanding di arena seni..

emotional and psychological scar..


skarang, bertahun2 kemudian, aku ambil jalan mudah, tangkap sahaja pakai kamera..
senang, kalau orang komen buruk..
aku masuk photoshop..
kalau orang masih kata buruk..aku kata

"Ini art okayh, kau kata buruk, aku kata cantik..nilai seni, kau memang tiada"

aku ade pychological and emotional impact okayh, sape mahu lawan?

5 comments:

Put Yaya said...

Haha~

U shud thank Mr. Scotman..

He didnt wana see u sit in a corner of cmaket n draw tourist potraits..

;p

mrfusyi said...

yeah, but i sure wud have kicked ass if i were to drew tourists

with a note of kos

"Some disfiguration may occur..its art.."

Mohd Nurul Amin said...

haha.. aku dulu dajah 5 suka lukis gmbar dragonball... skill tu masih ade sikit2 sampai sekarang

mrfusyi said...

dragon ball?..aku rasa sampai skang aku pon hebat lukis..




buat bulat2 7 bijik pastuh letak bintang kat dlm..hahahahaha

ChErRynEsS said...

hahaha.. senget la korunk neh..

neway tat was kanak2 fasyi :P

glad tat u skill with new teknologi wat~
x yah lukis2.. old skool~!!